AN V, 73
Wtedy pewien mnich podszedł do
Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział:
„Jest powiedziane, czcigodny panie, 'Ten kto trwa w Dhammie, ten
kto trwa w Dhammie'. W jaki sposób mnich jest tym, kto trwa w
Dhammie?”
„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy:
rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych
wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i
pytań-i-odpowiedzi. Spędza dzień na uczeniu się Dhammy, ale
zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca się wewnętrznemu spokojowi
umysłu. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany uczeniem
się, nie tym, kto trwa w Dhammie.
I znów, mnich uczy Dhammy innych,
szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się. Spędza dzień
na głoszeniu Dhammy, ale zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca
się wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany mnichem który
jest zaabsorbowany głoszeniem, nie tym, kto trwa w Dhammie.
I znów, mnich recytuje Dhammę
szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się. Spędza dzień
na recytacji Dhammy, ale zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca się
wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany mnichem który jest
zaabsorbowany recytacją, nie tym, kto trwa w Dhammie.
I znów, mnich rozważa, egzaminuje i
mentalnie bada Dhammę tak jak ją usłyszał i nauczył się. Spędza
dzień na myśleniu o Dhammie, ale zaniedbuje odosobnienie i nie
poświęca się wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany
mnichem który jest zaabsorbowany w myśl, nie tym, kto trwa w
Dhammie.
„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy:
rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych
wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i
pytań-i-odpowiedzi. Ale nie pędza dnia na uczeniu się Dhammy, nie
zaniedbuje odosobnienia i poświęca się wewnętrznemu spokojowi
umysłu. To w ten sposób mnich jest nazywany tym kto trwa w Dhammie.
W taki sposób, mnichu, nauczyłem cię
o tym co zaabsorbowany w uczenie się, o tym co zaabsorbowany w
głoszenie, o tym co zaabsorbowany w recytację, o tym co
zaabsorbowany w myśl i o tym kto trwa w Dhammie.
Cokolwiek powinno być zrobione przez
współczującego nauczyciela, kierowanego współczuciem dla swych
uczniów, szukającego ich dobra, to dla ciebie uczyniłem. Są tu
korzenie drzew, są puste chatki. Medytuj, mnichu, nie bądź
niedbały. Nie spraw byś później żałował. To moja instrukcja
dla ciebie.
AN V, 74
Wtedy pewien mnich podszedł do
Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział:
„Jest powiedziane, czcigodny panie, 'Ten kto trwa w Dhammie, ten
kto trwa w Dhammie'. W jaki sposób mnich jest tym, kto trwa w
Dhammie?”
„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy:
rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych
wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i
pytań-i-odpowiedzi – ale nie idzie dalej i nie rozumie jej
znaczenia z mądrością. Jest nazywany mnichem który jest
zaabsorbowany uczeniem się, nie tym, kto trwa w Dhammie.
I znów, mnich uczy Dhammy innych,
szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się – ale nie
idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest
nazywany mnichem który jest zaabsorbowany głoszeniem, nie tym, kto
trwa w Dhammie.
I znów, mnich recytuje Dhammę
szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się – ale nie
idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest
nazywany mnichem który jest zaabsorbowany recytacją, nie tym, kto
trwa w Dhammie.
I znów, mnich rozważa, egzaminuje i
mentalnie bada Dhammę tak jak ją usłyszał i nauczył się – ale
nie idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest
nazywany mnichem który jest zaabsorbowany w myśl, nie tym, kto
trwa w Dhammie.
„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy:
rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych
wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i
pytań-i-odpowiedz – ale idzie dalej i rozumie jej znaczenie z
mądrością. To w ten sposób mnich jest nazywany tym kto trwa w
Dhammie.
W taki sposób, mnichu, nauczyłem cię
o tym co zaabsorbowany w uczenie się, o tym co zaabsorbowany w
głoszenie, o tym co zaabsorbowany w recytację, o tym co
zaabsorbowany w myśl i o tym kto trwa w Dhammie.
Cokolwiek powinno być zrobione przez
współczującego nauczyciela, kierowanego współczuciem dla swych
uczniów, szukającego ich dobra, to dla ciebie uczyniłem. Są tu
korzenie drzew, są puste chatki. Medytuj, mnichu, nie bądź
niedbały. Nie spraw byś później żałował. To moja instrukcja
dla ciebie.