Ten kto trwa w Dhammie

AN V, 73

Wtedy pewien mnich podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział: „Jest powiedziane, czcigodny panie, 'Ten kto trwa w Dhammie, ten kto trwa w Dhammie'. W jaki sposób mnich jest tym, kto trwa w Dhammie?”

„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy: rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i pytań-i-odpowiedzi. Spędza dzień na uczeniu się Dhammy, ale zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca się wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany uczeniem się, nie tym, kto trwa w Dhammie.

I znów, mnich uczy Dhammy innych, szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się. Spędza dzień na głoszeniu Dhammy, ale zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca się wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany głoszeniem, nie tym, kto trwa w Dhammie.

I znów, mnich recytuje Dhammę szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się. Spędza dzień na recytacji Dhammy, ale zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca się wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany recytacją, nie tym, kto trwa w Dhammie.

I znów, mnich rozważa, egzaminuje i mentalnie bada Dhammę tak jak ją usłyszał i nauczył się. Spędza dzień na myśleniu o Dhammie, ale zaniedbuje odosobnienie i nie poświęca się wewnętrznemu spokojowi umysłu. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany w myśl, nie tym, kto trwa w Dhammie.

„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy: rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i pytań-i-odpowiedzi. Ale nie pędza dnia na uczeniu się Dhammy, nie zaniedbuje odosobnienia i poświęca się wewnętrznemu spokojowi umysłu. To w ten sposób mnich jest nazywany tym kto trwa w Dhammie.

W taki sposób, mnichu, nauczyłem cię o tym co zaabsorbowany w uczenie się, o tym co zaabsorbowany w głoszenie, o tym co zaabsorbowany w recytację, o tym co zaabsorbowany w myśl i o tym kto trwa w Dhammie.

Cokolwiek powinno być zrobione przez współczującego nauczyciela, kierowanego współczuciem dla swych uczniów, szukającego ich dobra, to dla ciebie uczyniłem. Są tu korzenie drzew, są puste chatki. Medytuj, mnichu, nie bądź niedbały. Nie spraw byś później żałował. To moja instrukcja dla ciebie.

AN V, 74

Wtedy pewien mnich podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział: „Jest powiedziane, czcigodny panie, 'Ten kto trwa w Dhammie, ten kto trwa w Dhammie'. W jaki sposób mnich jest tym, kto trwa w Dhammie?”

„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy: rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i pytań-i-odpowiedzi – ale nie idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany uczeniem się, nie tym, kto trwa w Dhammie.

I znów, mnich uczy Dhammy innych, szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się – ale nie idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany głoszeniem, nie tym, kto trwa w Dhammie.

I znów, mnich recytuje Dhammę szczegółowo, tak jak ją usłyszał i nauczył się – ale nie idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany recytacją, nie tym, kto trwa w Dhammie.

I znów, mnich rozważa, egzaminuje i mentalnie bada Dhammę tak jak ją usłyszał i nauczył się – ale nie idzie dalej i nie rozumie jej znaczenia z mądrością. Jest nazywany mnichem który jest zaabsorbowany w myśl, nie tym, kto trwa w Dhammie.

„Tu, mnichu, mnich uczy się Dhammy: rozpraw, mieszanej prozy z wersami, ekspozycji, wersów, natchnionych wypowiedzi, cytatów, historii narodzin, cudownych relacji, i pytań-i-odpowiedz – ale idzie dalej i rozumie jej znaczenie z mądrością. To w ten sposób mnich jest nazywany tym kto trwa w Dhammie.

W taki sposób, mnichu, nauczyłem cię o tym co zaabsorbowany w uczenie się, o tym co zaabsorbowany w głoszenie, o tym co zaabsorbowany w recytację, o tym co zaabsorbowany w myśl i o tym kto trwa w Dhammie.

Cokolwiek powinno być zrobione przez współczującego nauczyciela, kierowanego współczuciem dla swych uczniów, szukającego ich dobra, to dla ciebie uczyniłem. Są tu korzenie drzew, są puste chatki. Medytuj, mnichu, nie bądź niedbały. Nie spraw byś później żałował. To moja instrukcja dla ciebie.