Braminie może się zdarzyć, że pomyślisz tak: „Być może pustelnik Gotama
nie jest wolny od pożądania, nienawiści i złudzenia nawet dziś i to
dlatego wciąż udaje się do odległych miejsc odpoczynku w gąszczu leśnej
dżungli". Ale nie powinieneś myśleć w ten sposób. To ponieważ widzę dwie
korzyści, wciąż udaję się do odległych miejsc odpoczynku w dżungli:
widzę (w tym) tutaj i teraz przyjemne przebywanie dla siebie i mam
współczucie dla przyszłych pokoleń. M4
***
"Anando, mnich nie jaśnieje przez umiłowanie towarzystwa, cieszenie się towarzystwem, poświęcenie towarzystwu, cieszenie się społecznością, radowanie się społecznością, znajdywanie satysfakcji w społeczności.
W rzeczy samej, Anando, ten mnich, rozmiłowany w towarzystwie, cieszący się towarzystwem, poświęcający się towarzystwu, cieszący się społecznością, radujący się społecznością, znajdujący satysfakcję w społeczności - by doszedł do uzyskania błogosławieństwa wyrzeczenia, błogosławieństwa odosobnienia, błogosławieństwa spokoju, błogosławieństwa oświecenia, na życzenie, bez kłopotów i w pełni - to niemożliwe. Ale gdy mnich żyje samotnie, poza społecznością, to może on oczekiwać, że dojdzie do uzyskania błogosławieństwa wyrzeczenia, błogosławieństwa odosobnienia, błogosławieństwa spokoju, błogosławieństwa oświecenia, na życzenie, bez kłopotów i w pełni - to możliwe.
W rzeczy samej, Anando, ten mnich, rozmiłowany w towarzystwie, cieszący się towarzystwem, poświęcający się towarzystwu, cieszący się społecznością, radujący się społecznością, znajdujący satysfakcję w społeczności, by wkroczył i trwał w czasowym, czy trwałym wyzwoleniu umysłu - to niemożliwe. Ale gdy mnich żyje samotnie, poza społecznością, to może on oczekiwać, że wkroczy i będzie trwał w czasowym czy trwałym i niezachwianym wyzwoleniu umysłu - to możliwe. M 122
***
Mnisi, posiadając cztery cechy, mnich nie jest odpowiednim, by udać się do odległych bytowisk w lasach i dżunglach. Jakie cztery? [Myśli] zmysłowe myśli, myśli złej woli, i myśli o krzywdzeniu, i jest niemądry, głupi, otępiały. Posiadając te cztery cechy, mnich nie jest odpowiednim, by udać się do odległych bytowisk w lasach i dżunglach.
***
"Anando, mnich nie jaśnieje przez umiłowanie towarzystwa, cieszenie się towarzystwem, poświęcenie towarzystwu, cieszenie się społecznością, radowanie się społecznością, znajdywanie satysfakcji w społeczności.
W rzeczy samej, Anando, ten mnich, rozmiłowany w towarzystwie, cieszący się towarzystwem, poświęcający się towarzystwu, cieszący się społecznością, radujący się społecznością, znajdujący satysfakcję w społeczności - by doszedł do uzyskania błogosławieństwa wyrzeczenia, błogosławieństwa odosobnienia, błogosławieństwa spokoju, błogosławieństwa oświecenia, na życzenie, bez kłopotów i w pełni - to niemożliwe. Ale gdy mnich żyje samotnie, poza społecznością, to może on oczekiwać, że dojdzie do uzyskania błogosławieństwa wyrzeczenia, błogosławieństwa odosobnienia, błogosławieństwa spokoju, błogosławieństwa oświecenia, na życzenie, bez kłopotów i w pełni - to możliwe.
W rzeczy samej, Anando, ten mnich, rozmiłowany w towarzystwie, cieszący się towarzystwem, poświęcający się towarzystwu, cieszący się społecznością, radujący się społecznością, znajdujący satysfakcję w społeczności, by wkroczył i trwał w czasowym, czy trwałym wyzwoleniu umysłu - to niemożliwe. Ale gdy mnich żyje samotnie, poza społecznością, to może on oczekiwać, że wkroczy i będzie trwał w czasowym czy trwałym i niezachwianym wyzwoleniu umysłu - to możliwe. M 122
***
Mnisi, posiadając cztery cechy, mnich nie jest odpowiednim, by udać się do odległych bytowisk w lasach i dżunglach. Jakie cztery? [Myśli] zmysłowe myśli, myśli złej woli, i myśli o krzywdzeniu, i jest niemądry, głupi, otępiały. Posiadając te cztery cechy, mnich nie jest odpowiednim, by udać się do odległych bytowisk w lasach i dżunglach.
Mnisi, posiadając cztery cechy, mnich
jest odpowiednim, by udać się do odległych bytowisk w lasach i
dżunglach. Jakie cztery? [Myśli] myśli wyrzeczenia, myśli dobrej
woli, i myśli o nie-krzywdzeniu, i jest mądry, nie głupi czy
otępiały. Posiadając te cztery cechy, mnich jest odpowiednim, by
udać się do odległych bytowisk w lasach i dżunglach.
***
Gospodarze, jeżeli ci wędrowcy z innych sekt spytają: "Jaki jest dowód, jaka pewność, że czcigodni mówią: 'Z pewnością ci czcigodni są wolni od pożądania lub weszli na ścieżkę do uwolnienia się od pożądania; są wolni od nienawiści lub weszli na ścieżkę do uwolnienia się od nienawiści; są wolni od złudzenia lub weszli na ścieżkę do uwolnienia się od złudzenia?'" Tak zapytani, możecie odpowiedzieć wędrowcom z innych sekt tak:
"To z uwagi na to, że ci czcigodni zamieszkują w odległych leśnych gęstwinach. Gdyż nie ma tam materialnych form poznawanych przez oko, takich, że po spojrzeniu na nie, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam dźwięków poznawanych przez ucho takich, że po usłyszeniu, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam zapachów poznawanych przez nos, takich, że po powąchaniu, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam smaków poznawanych przez język, takich, że po skosztowaniu, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam obiektów dotyku poznawanych przez ciało, takich, że po dotknięciu, powstaje rozmiłowanie w nich. To te dowody, ta pewność odnośnie tych czcigodnych ze względu na które mówimy o nich:
'Z pewnością ci czcigodni są wolni od pożądania ...nienawiści ... złudzenia lub wkroczyli na ścieżkę do uwolnienia się od pożądania ... nienawiści ... złudzenia". Tak zapytani, możecie odpowiedzieć wędrowcom innych sekt w ten sposób".
M 150
***
1. Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha w Bambusowym Gaju w Sanktuarium Wiewiórek.
2. Przy tej okazji mnich o imieniu Gulissani, mieszkaniec lasu o swobodnym zachowaniu, przybył w tym czy innym interesie z wizytą, przebywając pośrodku Zgromadzenia. W odniesieniu do tego mnicha, czcigodny Sariputta odezwał się do mnichów w ten sposób:
3. „Przyjaciele, kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być pełnym szacunku i okazywać szacunek swym towarzyszom w świętym życiu. Jeżeli nie jest pełnym szacunku i nie okazuje szacunku swym towarzyszom w świętym życiu, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie jest pełen szacunku i nie okazuje szacunku swym towarzyszom w świętym życiu?'. Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być pełnym szacunku i okazywać szacunek swym towarzyszom w świętym życiu.
4. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być obeznany z dobrym zachowaniem co do siedzeń w taki sposób: 'Będę siadał w taki sposób, że nie naruszę miejsc starszych michów i nie zabiorę miejsc nowym mnichom'. Jeżeli nie jest obeznany z dobrym zachowaniem co do siedzeń, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nawet nie wie co należy do dobrego zachowania?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być obeznany z dobrym zachowaniem co do siedzeń.
5. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien wkraczać do wioski zbyt wcześnie, ani wracać zbyt późno. Jeżeli wkracza do wioski zbyt wcześnie i wraca zbyt późno, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro wkracza do wioski zbyt wcześnie i wraca zbyt późno?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien wkraczać do wioski zbyt wcześnie ani wracać zbyt późno.
6. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien przed posiłkiem czy po posiłku odwiedzać rodzin. Jeżeli przed posiłkiem czy po posiłku odwiedza rodziny, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Z pewnością ten mieszkaniec lasu podczas przebywania samotnie w lesie, robiąc to co mu się podoba, musiał nawyknąć do wizyt w nieodpowiednim czasie, skoro zachowuje się w ten sposób gdy przybywa do Zgromadzenia'. Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien przed posiłkiem czy po posiłku odwiedzać rodzin.
7. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien być wyniosły i osobiście próżny. Jeżeli jest wyniosły i osobiście próżny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Z pewnością ten mieszkaniec lasu podczas przebywania samotnie w lesie, robiąc to co mu się podoba, musi generalnie być wyniosły i osobiście próżny, skoro zachowuje się w ten sposób gdy przybywa do Zgromadzenia'. Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien być wyniosły i osobiście próżny.
8. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien być o szorstkim języku ani gadatliwy. Jeżeli jest o szorstkim języku i gadatliwy, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest o szorstkim języku i gadatliwy?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien być o szorstkim języku i gadatliwy.
9. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być łatwy do korygowania i powinien stowarzyszać się z dobrymi przyjaciółmi. Jeżeli jest trudny do korygowania i stowarzysza się ze złymi przyjaciółmi, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest trudny do korygowania i stowarzysza się ze złymi przyjaciółmi?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być łatwy do korygowania i powinien stowarzyszać się z dobrymi przyjaciółmi.
10. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien chronić brany swych zmysłów. Jeżeli nie chroni bram swych zmysłów, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie chroni bram swych zmysłów?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien chronić brany swych zmysłów.
11. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien znać odpowiednią porcję jedzenia. Jeżeli nie zna odpowiedniej porcji jedzenia, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie zna odpowiedniej porcji jedzenia?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien znać odpowiednią porcję jedzenia.
12. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien poświęcić się czujności (wolnej od snu). Jeżeli nie poświęca się czujności (wolnej od snu) będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie poświęca się czujności (wolnej od snu)?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przebywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien poświęcić się czujności (wolnej od snu).
13. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być energiczny. Jeżeli nie jest energiczny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest leniwy?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przebywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być energiczny.
14. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być ustanowiony w uważności. Jeżeli jest nieuważny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest nieuważny?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być ustanowiony w uważności.
15. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być skoncentrowany. Jeżeli jest nieskoncentrowany, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest nieskoncentrowany?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być skoncentrowany.
16. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być mądry. Jeżeli nie jest mądry, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie jest mądry?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być mądry.
17. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien przykładać się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny. Jeżeni nie przykłada się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie przykłada się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien przykładać się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny.
18. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien przykładać się do tych wyzwoleń, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy, gdyż są ci którzy zadają mnichowi mieszkającemu w lesie pytania o te wyzwolenia, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy. Jeżeli nie przykłada się do tych wyzwoleń, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie przykłada się do tych wyzwoleń które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien przykładać się do tych wyzwoleń, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy.
19. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien przykładać się do nadnaturalnych stanów, gdyż są ci którzy zadają mnichowi mieszkającemu w lesie pytania o te nadnaturalne stany. Jeżeli nie przykłada się do tych nadnaturalnych stanów, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie przykłada się do tych nadnaturalnych stanów?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien przykładać się do nadnaturalnych stanów".
20 Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Maha Moggallana spytał czcigodnego Sariputtę: „Przyjacielu Sariputto, czy te rzeczy powinny być podjęte i praktykowane tylko przez mnicha mieszkającego w lesie, czy również przez mnicha mieszkającego w mieście?” „Przyjacielu Moggallano, te rzeczy powinny być podjęte i praktykowane nie tylko przez mnicha mieszkającego w lesie, ale również przez mnicha mieszkającego w mieście”. M 69
***
Tu mnisi, mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga nie została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł nie stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy nie doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli nie zostało ociągnięte, jak również rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są trudne do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć. Powinien odejść z tej leśnej gęstwiny tej samej nocy czy tego dnia, nie powinien kontynuować tam życia.
Tu mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga nie została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł nie stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy nie doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli nie zostało ociągnięte, ale rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są łatwe do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć, ale powinien rozważyć tak: „Nie odszedłem w bezdomność dla szat, wyżebranego jedzenia, miejsca spoczynku i lekarstw dla zdrowia chorego, a nie uczyniłem tu postępu”. Powinien on odejść z tej leśnej gęstwiny po rozważeniu sprawy; nie powinien kontynuować tam życia.
Tu mnisi, mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli zostało ociągnięte, ale rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są trudne do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć, ale powinien rozważyć tak: „Nie odszedłem w bezdomność dla szat, wyżebranego jedzenia, miejsca spoczynku i lekarstw dla zdrowia chorego, a uczyniłem tu postęp”. Powinien on pozostać w tej leśnej gęstwiny po rozważeniu sprawy, powinien kontynuować tam życie.
Tu mnisi, mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli zostało ociągnięte, ale rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są łatwe do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć, ale powinien rozważyć tak: „Nie odszedłem w bezdomność dla szat, wyżebranego jedzenia, miejsca spoczynku i lekarstw dla zdrowia chorego, a uczyniłem tu postęp”. Powinien on pozostać w tej leśnej gęstwiny po rozważeniu sprawy, powinien kontynuować tam życie aż do końca. M 17
***
***
Gospodarze, jeżeli ci wędrowcy z innych sekt spytają: "Jaki jest dowód, jaka pewność, że czcigodni mówią: 'Z pewnością ci czcigodni są wolni od pożądania lub weszli na ścieżkę do uwolnienia się od pożądania; są wolni od nienawiści lub weszli na ścieżkę do uwolnienia się od nienawiści; są wolni od złudzenia lub weszli na ścieżkę do uwolnienia się od złudzenia?'" Tak zapytani, możecie odpowiedzieć wędrowcom z innych sekt tak:
"To z uwagi na to, że ci czcigodni zamieszkują w odległych leśnych gęstwinach. Gdyż nie ma tam materialnych form poznawanych przez oko, takich, że po spojrzeniu na nie, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam dźwięków poznawanych przez ucho takich, że po usłyszeniu, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam zapachów poznawanych przez nos, takich, że po powąchaniu, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam smaków poznawanych przez język, takich, że po skosztowaniu, powstaje rozmiłowanie w nich. Gdyż nie ma tam obiektów dotyku poznawanych przez ciało, takich, że po dotknięciu, powstaje rozmiłowanie w nich. To te dowody, ta pewność odnośnie tych czcigodnych ze względu na które mówimy o nich:
'Z pewnością ci czcigodni są wolni od pożądania ...nienawiści ... złudzenia lub wkroczyli na ścieżkę do uwolnienia się od pożądania ... nienawiści ... złudzenia". Tak zapytani, możecie odpowiedzieć wędrowcom innych sekt w ten sposób".
M 150
***
1. Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha w Bambusowym Gaju w Sanktuarium Wiewiórek.
2. Przy tej okazji mnich o imieniu Gulissani, mieszkaniec lasu o swobodnym zachowaniu, przybył w tym czy innym interesie z wizytą, przebywając pośrodku Zgromadzenia. W odniesieniu do tego mnicha, czcigodny Sariputta odezwał się do mnichów w ten sposób:
3. „Przyjaciele, kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być pełnym szacunku i okazywać szacunek swym towarzyszom w świętym życiu. Jeżeli nie jest pełnym szacunku i nie okazuje szacunku swym towarzyszom w świętym życiu, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie jest pełen szacunku i nie okazuje szacunku swym towarzyszom w świętym życiu?'. Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być pełnym szacunku i okazywać szacunek swym towarzyszom w świętym życiu.
4. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być obeznany z dobrym zachowaniem co do siedzeń w taki sposób: 'Będę siadał w taki sposób, że nie naruszę miejsc starszych michów i nie zabiorę miejsc nowym mnichom'. Jeżeli nie jest obeznany z dobrym zachowaniem co do siedzeń, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nawet nie wie co należy do dobrego zachowania?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być obeznany z dobrym zachowaniem co do siedzeń.
5. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien wkraczać do wioski zbyt wcześnie, ani wracać zbyt późno. Jeżeli wkracza do wioski zbyt wcześnie i wraca zbyt późno, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro wkracza do wioski zbyt wcześnie i wraca zbyt późno?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien wkraczać do wioski zbyt wcześnie ani wracać zbyt późno.
6. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien przed posiłkiem czy po posiłku odwiedzać rodzin. Jeżeli przed posiłkiem czy po posiłku odwiedza rodziny, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Z pewnością ten mieszkaniec lasu podczas przebywania samotnie w lesie, robiąc to co mu się podoba, musiał nawyknąć do wizyt w nieodpowiednim czasie, skoro zachowuje się w ten sposób gdy przybywa do Zgromadzenia'. Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien przed posiłkiem czy po posiłku odwiedzać rodzin.
7. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien być wyniosły i osobiście próżny. Jeżeli jest wyniosły i osobiście próżny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Z pewnością ten mieszkaniec lasu podczas przebywania samotnie w lesie, robiąc to co mu się podoba, musi generalnie być wyniosły i osobiście próżny, skoro zachowuje się w ten sposób gdy przybywa do Zgromadzenia'. Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien być wyniosły i osobiście próżny.
8. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, nie powinien być o szorstkim języku ani gadatliwy. Jeżeli jest o szorstkim języku i gadatliwy, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest o szorstkim języku i gadatliwy?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu nie powinien być o szorstkim języku i gadatliwy.
9. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być łatwy do korygowania i powinien stowarzyszać się z dobrymi przyjaciółmi. Jeżeli jest trudny do korygowania i stowarzysza się ze złymi przyjaciółmi, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest trudny do korygowania i stowarzysza się ze złymi przyjaciółmi?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być łatwy do korygowania i powinien stowarzyszać się z dobrymi przyjaciółmi.
10. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien chronić brany swych zmysłów. Jeżeli nie chroni bram swych zmysłów, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie chroni bram swych zmysłów?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien chronić brany swych zmysłów.
11. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien znać odpowiednią porcję jedzenia. Jeżeli nie zna odpowiedniej porcji jedzenia, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie zna odpowiedniej porcji jedzenia?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien znać odpowiednią porcję jedzenia.
12. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien poświęcić się czujności (wolnej od snu). Jeżeli nie poświęca się czujności (wolnej od snu) będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie poświęca się czujności (wolnej od snu)?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przebywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien poświęcić się czujności (wolnej od snu).
13. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być energiczny. Jeżeli nie jest energiczny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest leniwy?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przebywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być energiczny.
14. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być ustanowiony w uważności. Jeżeli jest nieuważny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest nieuważny?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być ustanowiony w uważności.
15. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być skoncentrowany. Jeżeli jest nieskoncentrowany, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro jest nieskoncentrowany?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być skoncentrowany.
16. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien być mądry. Jeżeli nie jest mądry, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie jest mądry?' Skoro byliby tacy, którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien być mądry.
17. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien przykładać się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny. Jeżeni nie przykłada się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie przykłada się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien przykładać się do wyższej Dhammy i wyższej Dyscypliny.
18. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien przykładać się do tych wyzwoleń, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy, gdyż są ci którzy zadają mnichowi mieszkającemu w lesie pytania o te wyzwolenia, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy. Jeżeli nie przykłada się do tych wyzwoleń, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy, będą tacy, którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie przykłada się do tych wyzwoleń które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien przykładać się do tych wyzwoleń, które są spokojne i niematerialne, przekraczające materialne formy.
19. Kiedy mnich mieszkający w lesie przybywa do Zgromadzenia i żyje w Zgromadzeniu, powinien przykładać się do nadnaturalnych stanów, gdyż są ci którzy zadają mnichowi mieszkającemu w lesie pytania o te nadnaturalne stany. Jeżeli nie przykłada się do tych nadnaturalnych stanów, będą tacy którzy powiedzą o nim: 'Cóż ten czcigodny mieszkaniec lasu osiągnął przez przebywanie samotnie, robiąc to co mu się podoba, skoro nie przykłada się do tych nadnaturalnych stanów?' Skoro byliby tacy którzy powiedzieliby to o nim, mnich mieszkający w lesie i przybywający do Zgromadzenia, żyjący w Zgromadzeniu powinien przykładać się do nadnaturalnych stanów".
20 Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Maha Moggallana spytał czcigodnego Sariputtę: „Przyjacielu Sariputto, czy te rzeczy powinny być podjęte i praktykowane tylko przez mnicha mieszkającego w lesie, czy również przez mnicha mieszkającego w mieście?” „Przyjacielu Moggallano, te rzeczy powinny być podjęte i praktykowane nie tylko przez mnicha mieszkającego w lesie, ale również przez mnicha mieszkającego w mieście”. M 69
***
Tu mnisi, mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga nie została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł nie stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy nie doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli nie zostało ociągnięte, jak również rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są trudne do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć. Powinien odejść z tej leśnej gęstwiny tej samej nocy czy tego dnia, nie powinien kontynuować tam życia.
Tu mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga nie została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł nie stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy nie doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli nie zostało ociągnięte, ale rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są łatwe do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć, ale powinien rozważyć tak: „Nie odszedłem w bezdomność dla szat, wyżebranego jedzenia, miejsca spoczynku i lekarstw dla zdrowia chorego, a nie uczyniłem tu postępu”. Powinien on odejść z tej leśnej gęstwiny po rozważeniu sprawy; nie powinien kontynuować tam życia.
Tu mnisi, mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli zostało ociągnięte, ale rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są trudne do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć, ale powinien rozważyć tak: „Nie odszedłem w bezdomność dla szat, wyżebranego jedzenia, miejsca spoczynku i lekarstw dla zdrowia chorego, a uczyniłem tu postęp”. Powinien on pozostać w tej leśnej gęstwiny po rozważeniu sprawy, powinien kontynuować tam życie.
Tu mnisi, mnich żyje w pewnej leśnej gęstwinie. Podczas gdy tak żyje, jego nieustanowiona równowaga została ustanowiona, jego nieskoncentrowany umysł stał się skoncentrowany, jego niewyczerpane skazy doszły do wyczerpania, najwyższe bezpieczeństwo od niewoli zostało ociągnięte, ale rekwizyty potrzebne do życia tego kto odszedł w bezdomność, które powinny być osiągalne – szaty, wyżebrane jedzenie, miejsca spoczynku i lekarstwa dla zdrowia chorego – są łatwe do osiągnięcia. Mnich powinien się z tym liczyć, ale powinien rozważyć tak: „Nie odszedłem w bezdomność dla szat, wyżebranego jedzenia, miejsca spoczynku i lekarstw dla zdrowia chorego, a uczyniłem tu postęp”. Powinien on pozostać w tej leśnej gęstwiny po rozważeniu sprawy, powinien kontynuować tam życie aż do końca. M 17
***
Tu, Nagito, widzę mnicha mieszkającego
na skraju wioski, siedzącego w stanie koncentracji. Wtedy
przedstawia mi się: 'Pomocnik klasztorny czy nowicjusz czy kolega
mnich spowoduje, że ten czcigodny wybije się z tej koncentracji'. Z
tego powodu nie jestem zadowolony z mieszkania tego mnicha na skraju
wioski.
Widzę, Nagito, mnicha mieszkańca
lasu, siedzącego i drzemiącego w lesie. Wtedy przedstawia mi się:
'Ten czcigodny usunie swoją senność i zmęczenie i skieruje uwagę
tylko na percepcję lasu, [stanu] jedności. Z tego powodu jestem
zadowolony z mieszkania tego mnicha w lesie.
Widzę, Nagito, mnicha mieszkańca
lasu, siedzącego w lesie i nieskoncentrowanego. Wtedy przedstawia mi
się: 'Ten czcigodny skoncentruje swój nieskoncentrowany umysł czy
będzie chronił swój skoncentrowany umysł'. Z tego powodu jestem
zadowolony z mieszkania tego mnicha w lesie.
Widzę, Nagito, mnicha mieszkańca
lasu, siedzącego w lesie, w stanie koncentracji. Wtedy przedstawia
mi się: 'Ten czcigodny wyzwoli swój niewyzwolony umysł czy będzie
chronił swój wyzwolony umysł'. Z tego powodu jestem zadowolony z
mieszkania tego mnicha w lesie.
Widzę, Nagito, mnicha mieszkającego
na skraju wioski, który uzyskuje szaty, jedzenie, miejsca pobytu, i
lekarstwa dla chorych. Pragnąc zysku, uznania i sławy, zaniedbuje
on odosobnienie; zaniedbuje odległe bytowiska w lasach i dżunglach.
Wkroczywszy do wiosek, miasteczek, i stolic, zamieszkuje tam. Z tego
powodu nie jestem zadowolony z mieszkania tego mnicha na skraju
wioski.
Widzę, Nagito, mnicha mieszkańca
lasu, który uzyskuje szaty, jedzenie, miejsca pobytu, i lekarstwa
dla chorych Odrzuciwszy zysk, uznanie i sławę, nie zaniedbuje on
odosobnienia; nie zaniedbuje odległych bytowisk w lasach i
dżunglach. Z tego powodu jestem zadowolony z mieszkania tego mnicha
w lesie.
Kiedy, Nagito, podróżuję drogą, i
nie widzą nikogo przede mną ani za mną, nawet jeżeli to dla
wydalania czy oddania moczu, przy tej okazji czuje się swobodnie”. AN VI, 42
***
Tego czasu Zrealizowany mieszkał w Vesali w Holu o Spadzistym Dachu w Wielkim Lesie, razem z wieloma bardzo doświadczonymi uczniami: z czcigodnym Cala, czcigodnym Upacala, czcigodnym Kakata, czcigodnym Kalimba, czcigodnym Nikata, czcigodnym Katissaha i wieloma innymi bardzo doświadczonymi uczniami.
Tego czasu wielu eminentnych Licchavich wkroczyło do Wielkiego Lasu by zobaczyć Zrealizowanego, przyjeżdżając karetami z pocztylionami i członkami eskorty, bardzo wrzaskliwymi i hałaśliwymi. Wtedy ci czcigodni pomyśleli: „Jest tu tych wielu Licchavich, którzy wkroczyli do Wielkiego Lasu by zobaczyć Zrealizowanego, przyjeżdżających karetami z pocztylionami i członkami eskorty, bardzo wrzaskliwymi i hałaśliwymi. Ale to zostało powiedziane przez Zrealizowanego, mianowicie, że hałas jest cierniem dla medytacji. Załóżmy, że udamy się do lasu drzew sala Gosinga? Trwajmy tam komfortowo bez hałasu i towarzystwa”.
Zatem udali się do lasu drzew sala Gosinga i mieszkali tam komfortowo bez hałasu i towarzystwa. Wtedy Zrealizowany odezwał się do mnichów tak: „Mnisi, gdzie jest Cala, gdzie są Upacala, Kakata, Kalimbha, Nikata i Katissaha? Gdzie poszli ci starsi?” Mnisi opisali co się zdarzyło. Zrealizowany rzekł: „Dobrze, dobrze, mnisi. Powie słusznie, kto powie jak ci wielcy uczniowie; gdyż zostało powiedziane przeze mnie, że hałas jest cierniem dla medytacji. Jest tu te dziesięć cierni. Jakie dziesięć? Miłość do towarzystwa jest cierniem dla miłośnika odosobnienia. Poświęcanie się znakowi piękna jest cierniem dla poświęcającego się kontemplacji znaku brzydoty ciała. Oglądanie widowisk jest cierniem dla ochraniającego bramy zmysłowe. Bliskość kobiet jest cierniem dla prowadzącego święte życie. Hałas jest cierniem dla pierwszej jhany. Myślenie i rozważanie jest cierniem dla drugiej jhany. Szczęśliwość jest cierniem dla trzeciej jhany. Wdech i wydech są cierniem dla czwartej jhany. Percepcja i uczucie są cierniem dla osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia. Pożądanie jest cierniem, nienawiść jest cierniem, złudzenie jest cierniem. Trwajcie bez cierni, mnisi, trwajcie bezcierniowo, mnisi, trwajcie bez cierni i bezcierniowo. Arahaci są bez cierni, mnisi, arahaci są bezcierniowi, arahaci są bez cierni i bezcierniowi. A X, 72
***
Tego czasu Zrealizowany mieszkał w Vesali w Holu o Spadzistym Dachu w Wielkim Lesie, razem z wieloma bardzo doświadczonymi uczniami: z czcigodnym Cala, czcigodnym Upacala, czcigodnym Kakata, czcigodnym Kalimba, czcigodnym Nikata, czcigodnym Katissaha i wieloma innymi bardzo doświadczonymi uczniami.
Tego czasu wielu eminentnych Licchavich wkroczyło do Wielkiego Lasu by zobaczyć Zrealizowanego, przyjeżdżając karetami z pocztylionami i członkami eskorty, bardzo wrzaskliwymi i hałaśliwymi. Wtedy ci czcigodni pomyśleli: „Jest tu tych wielu Licchavich, którzy wkroczyli do Wielkiego Lasu by zobaczyć Zrealizowanego, przyjeżdżających karetami z pocztylionami i członkami eskorty, bardzo wrzaskliwymi i hałaśliwymi. Ale to zostało powiedziane przez Zrealizowanego, mianowicie, że hałas jest cierniem dla medytacji. Załóżmy, że udamy się do lasu drzew sala Gosinga? Trwajmy tam komfortowo bez hałasu i towarzystwa”.
Zatem udali się do lasu drzew sala Gosinga i mieszkali tam komfortowo bez hałasu i towarzystwa. Wtedy Zrealizowany odezwał się do mnichów tak: „Mnisi, gdzie jest Cala, gdzie są Upacala, Kakata, Kalimbha, Nikata i Katissaha? Gdzie poszli ci starsi?” Mnisi opisali co się zdarzyło. Zrealizowany rzekł: „Dobrze, dobrze, mnisi. Powie słusznie, kto powie jak ci wielcy uczniowie; gdyż zostało powiedziane przeze mnie, że hałas jest cierniem dla medytacji. Jest tu te dziesięć cierni. Jakie dziesięć? Miłość do towarzystwa jest cierniem dla miłośnika odosobnienia. Poświęcanie się znakowi piękna jest cierniem dla poświęcającego się kontemplacji znaku brzydoty ciała. Oglądanie widowisk jest cierniem dla ochraniającego bramy zmysłowe. Bliskość kobiet jest cierniem dla prowadzącego święte życie. Hałas jest cierniem dla pierwszej jhany. Myślenie i rozważanie jest cierniem dla drugiej jhany. Szczęśliwość jest cierniem dla trzeciej jhany. Wdech i wydech są cierniem dla czwartej jhany. Percepcja i uczucie są cierniem dla osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia. Pożądanie jest cierniem, nienawiść jest cierniem, złudzenie jest cierniem. Trwajcie bez cierni, mnisi, trwajcie bezcierniowo, mnisi, trwajcie bez cierni i bezcierniowo. Arahaci są bez cierni, mnisi, arahaci są bezcierniowi, arahaci są bez cierni i bezcierniowi. A X, 72