Co wiedzie do regresu mnicha w treningu

Mnisi, te siedem cech wiedzie do regresu mnicha w treningu. Jakie siedem? Rozmiłowanie w pracy, rozmiłowanie w rozmowie, rozmiłowanie w spaniu, rozmiłowanie w towarzystwie, nie chronienie bram funkcji zmysłowych, brak umiarkowania w jedzeniu; i gdy sprawy dotyczące Zgromadzenia są do załatwienia w Zgromadzeniu, mnich który jest w treningu, nie myśli w taki sposób: „Są w tym Zgromadzeniu starsi, o długim stażu, dawno po odejściu w bezdomność, odpowiedzialni, którzy wezmą odpowiedzialność za tą pracę”. I sam osobiście się tego podejmuje. Tych siedem cech wiedzie do regresu mnicha w treningu.

Tych siedem cech wiedzie do nie-regresu mnicha w treningu. Jakie siedem? Brak rozmiłowania w pracy, brak rozmiłowania w rozmowie, brak rozmiłowania w spaniu, brak rozmiłowania w towarzystwie, chronienie bram funkcji zmysłowych, umiarkowanie w jedzeniu; i gdy sprawy dotyczące Zgromadzenia są do załatwienia w Zgromadzeniu, mnich który jest w treningu, myśli w taki sposób: „Są w tym zgromadzeniu starsi, o długim stażu, dawno po odejściu w bezdomność, odpowiedzialni, którzy wezmą odpowiedzialność za tą pracę”. I nie podejmuje się tego osobiście. Tych siedem cech wiedzie do nie-regresu mnicha w treningu. AN VII, 28

***
Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał wśród Sakyów w Samagamaka blisko lotosowego stawu. Wtedy, kiedy noc była już zaawansowana, pewien bóg o olśniewającej piękności, oświetlając cały lotosowy staw, podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, stanął z boku i powiedział do Zrealizowanego:

„Czcigodny panie, są te trzy cechy, co wiodą do upadku mnicha. Jakie trzy? Rozmiłowanie w pracy, rozmiłowanie w rozmowie, i rozmiłowanie w spaniu. Takie są te trzy cechy, co wiodą do upadku mnicha”. Oto co powiedział ten bóg. Nauczyciel się zgodził. Wtedy ten bóg, myśląc: „Nauczyciel zgadza się ze mną” złożył hołd Zrealizowanemu, okrążył go trzymając prawą stronę zwróconą ku niemu i zniknął.

Wtedy, gdy przeminęła noc, Zrealizowany odezwał się do mnichów: „Zeszłej nocy, mnisi, kiedy noc była już zaawansowana, pewien bóg o olśniewającej piękności, oświetlając cały lotosowy staw, podszedł do mnie, złożył mi hołd, stanął z boku i powiedział do mnie:

'Czcigodny panie, są te trzy cechy, co wiodą do upadku mnicha. Jakie trzy? Rozmiłowanie w pracy, rozmiłowanie w rozmowie, i rozmiłowanie w spaniu. Takie są te trzy cechy, co wiodą do upadku mnicha'. Oto co powiedział ten bóg. To powiedziawszy, ten bóg złożył mi hołd, okrążył mnie trzymając prawą stronę zwróconą ku mnie i zniknął.

To, mnisi, nieszczęście i strata dla tych z was, o których nawet bogowie wiedzą, że upadają w korzystnych cechach. Nauczę was, mnisi, innych trzech cech co wiodą do upadku. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak, czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi.

Zrealizowany rzekł to: „A jakie są te trzy cechy które wiodą do upadku? Rozmiłowanie w towarzystwie, bycie trudnym do skorygowania, i zła przyjaźń. Takie są te trzy cechy co wiodą do upadku.

Mnisi, wszyscy ci w przeszłości, którzy upadali w korzystnych cechach, upadali z powodu tych sześciu cech. Wszyscy ci w przyszłości, którzy będą upadali w korzystnych cechach, będą upadali z powodu tych sześciu cech. I wszyscy ci obecnie, którzy upadają w korzystnych cechach, upadają z powodu tych sześciu cech”. AN VI, 21

***

Czcigodny Sariputta odezwał się do mnichów: „Przyjaciele mnisi!”. „Przyjacielu”, odpowiedzieli ci mnisi. Czcigodny Sariputta rzekł to:

„Przyjaciele, mnich spędza swój czas w taki sposób, że nie ma dobrej śmierci. A jak mnich spędza swój czas w taki sposób, że nie ma dobrej śmierci?

Tu, mnich rozmiłowuje się w pracy, czerpie uciechę z pracy, jest oddany uciesze pracy; rozmiłowuje się w mówieniu, czerpie uciechę z mówienia, jest oddany uciesze mówienia; rozmiłowuje się w spaniu, czerpie uciechę ze spania, jest oddany uciesze spania; rozmiłowuje się w towarzystwie, czerpie uciechę z towarzystwa, jest oddany uciesze towarzystwa; rozmiłowuje się w łączeniu się, czerpie uciechę z łączenia się, jest oddany uciesze łączenia się; rozmiłowuje się w dialektyce, czerpie uciechę z dialektyki, jest oddany uciesze dialektyki. Kiedy mnich spędza czas w ten sposób, nie ma dobrej śmierci. Jest nazywany mnichem, który rozmiłowuje się w osobowości, który nie porzucił osobowości dla pełnego zakończenia cierpienia.

Przyjaciele, mnich spędza swój czas w taki sposób, że ma dobrą śmierć. A jak mnich spędza swój czas w taki sposób, że nie ma dobrą śmierć?

Tu, mnich nie rozmiłowuje się w pracy, nie czerpie uciechy z pracy, nie jest oddany uciesze pracy; nie rozmiłowuje się w mówieniu, nie czerpie uciechy z mówienia, nie jest oddany uciesze mówienia; nie rozmiłowuje się w spaniu, nie czerpie uciechy ze spania, nie jest oddany uciesze spania; nie rozmiłowuje się w towarzystwie, nie czerpie uciechy z towarzystwa, nie jest oddany uciesze towarzystwa; nie rozmiłowuje się w łączeniu się, nie czerpie uciechy z łączenia się ,nie jest oddany uciesze łączenia się; nie rozmiłowuje się w dialektyce, nie czerpie uciechy z dialektyki, nie jest oddany uciesze dialektyki. Kiedy mnich spędza czas w ten sposób, ma dobrą śmierć. Jest nazywany mnichem, który nie rozmiłowuje się w osobowości, który porzucił osobowości dla pełnego zakończenia cierpienia.

Istocie oddanej dialektyce,
rozmiłowanej w dialektyce,
nie uda się zrealizować wygaszenia,
najwyższego bezpieczeństwa od niewoli.

Ale ten kto porzucił dialektykę
kto odnajduje rozmiłowanie w nie-dialektyce
zrealizował wygaszenie,
najwyższe bezpieczeństwa od niewoli.
AN VI, 14

***
AN V, 149

Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Rozmiłowanie w pracy, rozmiłowanie w rozmowie, rozmiłowanie w spaniu, rozmiłowanie w towarzystwie; i nie przegląda on zakresu do jakiego umysł jest wyzwolony. Te pięć rzeczy wiedzie do regresu temporalnie wyzwolonego mnicha.

Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Brak rozmiłowania w pracy, brak rozmiłowania w rozmowie, brak rozmiłowania w spaniu, brak rozmiłowania w towarzystwie; i przegląda on zakres do jakiego umysł jest wyzwolony. Te pięć rzeczy wiedzie do nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha.

AN V, 145

Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Rozmiłowanie w pracy, rozmiłowanie w rozmowie, rozmiłowanie w spaniu, nie chronienie bram zmysłowych funkcji, i brak umiarkowania w jedzeniu. Te pięć rzeczy wiedzie do regresu temporalnie wyzwolonego mnicha.

Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Brak rozmiłowania w pracy, brak rozmiłowania w rozmowie, brak rozmiłowania w spaniu, chronienie bram funkcji zmysłowych, i umiarkowanie w jedzeniu. Te pięć rzeczy wiedzie do nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.