Mnisi, te siedem cech wiedzie do
regresu mnicha w treningu. Jakie siedem? Rozmiłowanie w pracy,
rozmiłowanie w rozmowie, rozmiłowanie w spaniu, rozmiłowanie w
towarzystwie, nie chronienie bram funkcji zmysłowych, brak
umiarkowania w jedzeniu; i gdy sprawy dotyczące Zgromadzenia są do
załatwienia w Zgromadzeniu, mnich który jest w treningu, nie myśli
w taki sposób: „Są w tym Zgromadzeniu starsi, o długim stażu,
dawno po odejściu w bezdomność, odpowiedzialni, którzy wezmą
odpowiedzialność za tą pracę”. I sam osobiście się tego
podejmuje. Tych siedem cech wiedzie do regresu mnicha w treningu.
Tych siedem cech wiedzie do
nie-regresu mnicha w treningu. Jakie siedem? Brak rozmiłowania w
pracy, brak rozmiłowania w rozmowie, brak rozmiłowania w spaniu,
brak rozmiłowania w towarzystwie, chronienie bram funkcji
zmysłowych, umiarkowanie w jedzeniu; i gdy sprawy dotyczące
Zgromadzenia są do załatwienia w Zgromadzeniu, mnich który jest w
treningu, myśli w taki sposób: „Są w tym zgromadzeniu starsi, o
długim stażu, dawno po odejściu w bezdomność, odpowiedzialni,
którzy wezmą odpowiedzialność za tą pracę”. I nie podejmuje
się tego osobiście. Tych siedem cech wiedzie do nie-regresu mnicha
w treningu. AN VII, 28
***
***
Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał wśród Sakyów w Samagamaka blisko lotosowego stawu.
Wtedy, kiedy noc była już zaawansowana, pewien bóg o olśniewającej
piękności, oświetlając cały lotosowy staw, podszedł do
Zrealizowanego, złożył mu hołd, stanął z boku i powiedział do
Zrealizowanego:
„Czcigodny panie, są te trzy cechy,
co wiodą do upadku mnicha. Jakie trzy? Rozmiłowanie w pracy,
rozmiłowanie w rozmowie, i rozmiłowanie w spaniu. Takie są te trzy
cechy, co wiodą do upadku mnicha”. Oto co powiedział ten bóg.
Nauczyciel się zgodził. Wtedy ten bóg, myśląc: „Nauczyciel
zgadza się ze mną” złożył hołd Zrealizowanemu, okrążył go
trzymając prawą stronę zwróconą ku niemu i zniknął.
Wtedy, gdy przeminęła noc,
Zrealizowany odezwał się do mnichów: „Zeszłej nocy, mnisi,
kiedy noc była już zaawansowana, pewien bóg o olśniewającej
piękności, oświetlając cały lotosowy staw, podszedł do mnie,
złożył mi hołd, stanął z boku i powiedział do mnie:
'Czcigodny panie, są te trzy cechy, co
wiodą do upadku mnicha. Jakie trzy? Rozmiłowanie w pracy,
rozmiłowanie w rozmowie, i rozmiłowanie w spaniu. Takie są te trzy
cechy, co wiodą do upadku mnicha'. Oto co powiedział ten bóg. To
powiedziawszy, ten bóg złożył mi hołd, okrążył mnie
trzymając prawą stronę zwróconą ku mnie i zniknął.
To, mnisi, nieszczęście i strata dla
tych z was, o których nawet bogowie wiedzą, że upadają w
korzystnych cechach. Nauczę was, mnisi, innych trzech cech co wiodą
do upadku. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak,
czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi.
Zrealizowany rzekł to: „A jakie są
te trzy cechy które wiodą do upadku? Rozmiłowanie w towarzystwie,
bycie trudnym do skorygowania, i zła przyjaźń. Takie są te trzy
cechy co wiodą do upadku.
Mnisi, wszyscy ci w przeszłości,
którzy upadali w korzystnych cechach, upadali z powodu tych sześciu
cech. Wszyscy ci w przyszłości, którzy będą upadali w
korzystnych cechach, będą upadali z powodu tych sześciu cech. I
wszyscy ci obecnie, którzy upadają w korzystnych cechach, upadają
z powodu tych sześciu cech”. AN VI, 21
***
***
Czcigodny Sariputta odezwał się do
mnichów: „Przyjaciele mnisi!”. „Przyjacielu”, odpowiedzieli
ci mnisi. Czcigodny Sariputta rzekł to:
„Przyjaciele, mnich spędza swój
czas w taki sposób, że nie ma dobrej śmierci. A jak mnich spędza
swój czas w taki sposób, że nie ma dobrej śmierci?
Tu, mnich rozmiłowuje się w pracy,
czerpie uciechę z pracy, jest oddany uciesze pracy; rozmiłowuje się
w mówieniu, czerpie uciechę z mówienia, jest oddany uciesze
mówienia; rozmiłowuje się w spaniu, czerpie uciechę ze spania,
jest oddany uciesze spania; rozmiłowuje się w towarzystwie, czerpie
uciechę z towarzystwa, jest oddany uciesze towarzystwa; rozmiłowuje
się w łączeniu się, czerpie uciechę z łączenia się, jest
oddany uciesze łączenia się; rozmiłowuje się w dialektyce,
czerpie uciechę z dialektyki, jest oddany uciesze dialektyki. Kiedy
mnich spędza czas w ten sposób, nie ma dobrej śmierci. Jest
nazywany mnichem, który rozmiłowuje się w osobowości, który nie
porzucił osobowości dla pełnego zakończenia cierpienia.
Przyjaciele, mnich spędza swój czas w
taki sposób, że ma dobrą śmierć. A jak mnich spędza swój czas
w taki sposób, że nie ma dobrą śmierć?
Tu, mnich nie rozmiłowuje się w
pracy, nie czerpie uciechy z pracy, nie jest oddany uciesze pracy;
nie rozmiłowuje się w mówieniu, nie czerpie uciechy z mówienia,
nie jest oddany uciesze mówienia; nie rozmiłowuje się w spaniu,
nie czerpie uciechy ze spania, nie jest oddany uciesze spania; nie
rozmiłowuje się w towarzystwie, nie czerpie uciechy z towarzystwa,
nie jest oddany uciesze towarzystwa; nie rozmiłowuje się w łączeniu
się, nie czerpie uciechy z łączenia się ,nie jest oddany uciesze
łączenia się; nie rozmiłowuje się w dialektyce, nie czerpie
uciechy z dialektyki, nie jest oddany uciesze dialektyki. Kiedy mnich
spędza czas w ten sposób, ma dobrą śmierć. Jest nazywany
mnichem, który nie rozmiłowuje się w osobowości, który porzucił
osobowości dla pełnego zakończenia cierpienia.
Istocie oddanej dialektyce,
rozmiłowanej w dialektyce,
nie uda się zrealizować wygaszenia,
najwyższego bezpieczeństwa od
niewoli.
Ale ten kto porzucił dialektykę
kto odnajduje rozmiłowanie w
nie-dialektyce
zrealizował wygaszenie,
najwyższe bezpieczeństwa od niewoli.
AN VI, 14
***
***
AN V, 149
Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do
regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Rozmiłowanie w
pracy, rozmiłowanie w rozmowie, rozmiłowanie w spaniu, rozmiłowanie
w towarzystwie; i nie przegląda on zakresu do jakiego umysł jest
wyzwolony. Te pięć rzeczy wiedzie do regresu temporalnie
wyzwolonego mnicha.
Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do
nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Brak
rozmiłowania w pracy, brak rozmiłowania w rozmowie, brak
rozmiłowania w spaniu, brak rozmiłowania w towarzystwie; i
przegląda on zakres do jakiego umysł jest wyzwolony. Te pięć
rzeczy wiedzie do nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha.
AN V, 145
Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do
regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Rozmiłowanie w
pracy, rozmiłowanie w rozmowie, rozmiłowanie w spaniu, nie
chronienie bram zmysłowych funkcji, i brak umiarkowania w jedzeniu.
Te pięć rzeczy wiedzie do regresu temporalnie wyzwolonego mnicha.
Mnisi, te pięć rzeczy wiedzie do
nie-regresu temporalnie wyzwolonego mnicha. Jakie pięć? Brak
rozmiłowania w pracy, brak rozmiłowania w rozmowie, brak
rozmiłowania w spaniu, chronienie bram funkcji zmysłowych, i
umiarkowanie w jedzeniu. Te pięć rzeczy wiedzie do nie-regresu
temporalnie wyzwolonego mnicha.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.