Mnisi, mnich który posada cztery cechy, praktykuje w bezbłędny sposób, i położył podwaliny pod wyczerpanie skaz. Jakie cztery? Tu, mnich jest cnotliwy, uczony, energiczny, i mądry. Mnich który posada cztery cechy, praktykuje w bezbłędny sposób, i położył podwaliny pod wyczerpanie skaz. AN IV, 71
Mnisi, mnich który posada cztery cechy, praktykuje w bezbłędny sposób, i położył podwaliny pod wyczerpanie skaz. Jakie cztery? Myśl wyrzeczenia, myśl dobrej woli, myśl o nie-krzywdzeniu, i właściwy pogląd. Mnich który posada cztery cechy, praktykuje w bezbłędny sposób, i położył podwaliny pod wyczerpanie skaz. AN IV, 72
***
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, nawet jeżeli mnich mógłby trzymać się za rąbek mojej szaty i podążać za mną blisko, krok w krok, jeżeli jest chciwy zmysłowych przyjemności, silnie namiętny, nieżyczliwy o zdeprawowanych myślach, nieuważny, niepojmujący, nieskoncentrowany, o wędrującym umyśle i niekontrolowanych zmysłach, jest daleko ode mnie i ja jestem daleko od niego. Z jakiego powodu? Ten mnich nie widzi Dhammy. Nie widząc Dhammy, nie widzi mnie. Mnisi, nawet jeżeli mnich mógłby mieszkać oddalony o sto mil, jeżeli nie jest chciwy zmysłowych przyjemności, nie jest silnie namiętny, jest życzliwy, nie o zdeprawowanych myślach, z ustanowioną uważnością, jasno pojmujący, skoncentrowany, o zjednoczonym umyśle i kontrolowanych zmysłach, jest blisko mnie i ja jestem blisko niego. Z jakiego powodu? Ten mnich widzi Dhammę. Widząc Dhammę, widzi mnie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Choć blisko podążając z tyłu,
Pełen pragnień i urazy,
Zobacz jak daleko jest -
Pożądliwy od niepożądliwego,
Niewygaszony od wygaszonego,
Chciwy od wolnego od chciwości.
Ale mądra osoba z bezpośrednią wiedzą
W pełni zrozumiała Dhammę,
Stając się bez pragnień, spokojna
Jak ciche niewzruszone jezioro.
Spójrz jak blisko jest -
Ten bez pragnień do drugiego bez pragnień,
Wygaszony do wygaszonego,
Wolny od chciwości do wolnego od chciwości.
Itivuttaka 4. 92
***
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, posiadając dwie rzeczy mnich żyje w niewygodzie tutaj i teraz, biorąc na siebie utrapienie, kłopot, i stres, i gdy rozpada się ciało po śmierci, zła destynacja może być oczekiwana. Jakie dwie? Nie strzeże bram zmysłowych i jest nieumiarkowany w jedzeniu. Te dwie rzeczy, gdy mnich je posiada, to żyje on w niewygodzie tutaj i teraz, biorąc na siebie utrapienie, kłopot, i stres, i gdy rozpada się ciało, po śmierci, zła destynacja może być oczekiwana”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Oko, ucho, nos, język,
Ciało i tak samo umysł -
Mnich który pozostawia te bramy
Niestrzeżonymi tutaj,
Nieumiarkowany w jedzeniu,
Z niekontrolowanymi zmysłami,
Doświadcza cierpienia
Zarówno cielesnego jak i mentalnego.
Będąc męczonym przez ciało,
I męczonym przez umysł,
Taki ktoś żyje w niewygodzie
Zarówno dniem jak i nocą.
Itivuttaka 2. 28
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.