Jest tu Braminie dziesięć cech wzbudzających zaufanie, które zostały
zdeklarowane przez Zrealizowanego, który wie i widzi, spełnionego i
całkowicie przebudzonego. Kiedy te dziesięć cech jest do znalezienia u
kogoś wśród nas, honorujemy, respektujemy, szanujemy i czcimy go, i
żyjemy w zależności od niego honorując i szanując go. Jakie dziesięć?
(1) Tu mnich jest cnotliwy i trwa powstrzymany przez powstrzymanie
Patimokkhy, jest doskonały w prowadzeniu się i zachowaniu i widzi lęk w
najmniejszym błędzie, trenując siebie przez podjęcie reguł treningu.
(2). Usłyszał wiele, zapamiętał to co usłyszał i utrwalił to co
usłyszał, takie rzeczy co dobre na początku, w środku i na końcu o
(właściwym) znaczeniu i frazie, afirmujące święte życie co całkowicie
doskonałe i czyste, takie rzeczy jak te, wiele o nich usłyszał,
zapamiętał i utrwalił przez recytację, przegląd w umyśle i odpowiednią
penetrację z (właściwym) poglądem.
(3). Jest zadowolony z szat, jedzenia, miejsc odpoczynku i lekarstw.
(4). Osiąga na życzenie, bez kłopotu czy trudności cztery jhany które
konstytuują wyższy umysł i zapewniają przyjemne przebywanie tutaj i
teraz.
(5). Włada rozlicznymi rodzajami nadnaturalnych mocy:
będąc jednym staje się wieloma, będąc wieloma staje się jednym;
przechodzi bez przeszkód przez mur, przez ogrodzenie, przez górę jak
przez przestrzeń, zanurza się i wynurzają z ziemi jakby była to woda;
chodzi po powierzchni wody jakby była to ziemia; siedząc ze
skrzyżowanymi nogami podróżuje w powietrzu jak uskrzydlony ptak; swoją
ręką dotykają księżyca i słońca, tak możnych tak potężnych; włada
cielesnym mistrzostwem nawet tak daleko jak świat Brahmy.
(6). Boskim elementem ucha, co oczyszczone i przewyższające ludzkie,
słyszy oba rodzaje dźwięków, niebiańskie i ludzkie, te które są odległe
jak również te bliskie.
(7). Rozumie umysły innych istot,
innych osób, po objęciu ich swym własnym umysłem. Rozumie umysł skażony
przez pożądanie jako umysł skażony przez pożądanie i umysł nieskażony
przez pożądanie jako umysł nieskażony przez pożądanie; rozumie umysł
skażony przez nienawiść jako umysł skażony przez nienawiść i umysł
nieskażony przez nienawiść jako umysł nieskażony przez nienawiść;
rozumie umysł skażony przez złudzenie jako umysł skażony przez złudzenie
i umysł nieskażony przez złudzenie jako umysł nieskażony przez
złudzenie; rozumie umysł zjednoczony jako umysł zjednoczony i umysł
rozproszony jako umysł rozproszony; rozumie umysł wzniosły jako umysł
wzniosły i umysł bez wzniosłości jako umysł bez wzniosłości; rozumie
umysł wychodzący poza jako umysł wychodzący poza i umysł nie wychodzący
poza jako umysł nie wychodzący poza; rozumie umysł skoncentrowany jako
skoncentrowany i umysł nieskoncentrowany jako umysł nieskoncentrowany;
rozumie umysł wyzwolony jako umysł wyzwolony i umysł niewyzwolony jako
umysł niewyzwolony.
(8) Wspomina swe liczne przeszłe życia,
mianowicie: jedne narodziny, drugie narodziny ... pięć narodzin,
dziesięć narodzin, pięćdziesiąt narodzin, sto narodzin, sto tysięcy
narodzin, wiele eonów rozszerzania się wszechświata, wiele eonów
kurczenia się wszechświata, wiele eonów rozszerzania i kurczenia się
wszechświata: Tu był tak nazywany, takiej rasy, tak wyglądał, taki był
jego pokarm, takie było jego doświadczenie przyjemności i bólu, taki był
okres jego życia, odchodząc stamtąd umierając, pojawił się gdzie
indziej, tam też był tak a tak nazywany, takiej rasy, tak wyglądał, taki
był jego pokarm, takie doświadczenie przyjemności i bólu, taki był
okres jego życia, przemijając, umierając tam, pojawił się tutaj. Tak z
detalami i szczegółami wspomina swoje rozliczne przeszłe życia.
(9). Boskim okiem, oczyszczonym i przewyższającym ludzkie, widzi on
istoty umierające i pojawiające się ponownie, podrzędne i nadrzędne,
piękne i brzydkie, o dobrym prowadzeniu się i źle się prowadzące,
rozumie on jak istoty pojawiają się zgodnie z ich działaniami tak: 'Te
wartościowe istoty, które źle się prowadziły ciałem mową i umysłem,
lżące szlachetnych, błędne w swych poglądach, skłaniające się do
błędnego poglądu w swych działaniach, po rozpadzie ciała, po śmierci,
pojawiły się w stanie deprywacji, zatraceniu, nawet w piekle, ale te
wartościowe istoty, o dobrym prowadzeniu ciałem, mową i umysłem, nie
lżące szlachetnych, słuszne w swych poglądach, skłaniające się do
słusznego poglądu w swych działaniach, po rozpadzie ciała, po śmierci,
pojawiły się w dobrej destynacji, nawet w niebiańskim świecie', tak
boskim okiem, które jest oczyszczone i przewyższa ludzkie, widzi on
istoty umierające i pojawiające się ponownie, podrzędne i nadrzędne,
piękne i brzydkie, o dobrym prowadzeniu się i źle się prowadzące.
Rozumie on jak istoty pojawiają się zgodnie z ich działaniami.
(10).
Przez realizację dla siebie samego z bezpośrednią wiedzą tutaj i teraz
wkracza i trwa w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez
skaz przez wyczerpanie skaz.
Takie braminie jest te dziesięć
cech wzbudzających zaufanie, które zostały zdeklarowane przez
Zrealizowanego, który wie i widzi, spełnionego i całkowicie
przebudzonego. Kiedy te dziesięć cech jest do znalezienia u kogoś wśród
nas, honorujemy, respektujemy, szanujemy i czcimy go i żyjemy w
zależności od niego honorując i szanując go”.
M 108